Om strategi og organisationsdesign
Når man arbejder med strategiske processer, skal man tage højde for, hvilken type organisation man arbejder med. På et gymnasium er der mange, højt kvalificerede lærere, elever og andre medarbejdere, og dem kan man med fordel inddrage i processen, som vi gjorde her. I andre organisationer, der er mere hierarkisk opbygget, vil det måske passe bedre med en proces, hvor ledelsen har det største ansvar.
Når man vælger sine strategiske indsatsområder skal man tænke på, at der skal være noget at arbejde med for alle i organisationen. Emnet bæredygtighed kan for eksempel udmøntes i skolens sprogfag, hvor eleverne bliver bedre til at kommunikere globalt og dermed varetage deres globale medborgerskab. Men det kan også udmøntes i skolens kantine, hvor man har valgt at afskaffe plastikservice og at sælge eventuelle rester som ”take-away” for at undgå madspild.
Det er også vigtigt at forholde sig til, om organisationens opbygning rummer mulighed for at etablere de nødvendige samarbejder. I forbindelse med strategiprocessen oprettede vi for eksempel en række nye arbejdsgrupper, der arbejder videre med at udvikle strategien og implementere den på forskellige områder.