Gælder psykologisk tryghed også for ledere?
De fire ledervilkår
Klumme: Vores læger brænder ud – men lokale ændringer kan løse en del af udfordringen
Et stigende antal praktiserende læger er så udbrændte, at det har store konsekvenser for dem selv, deres medarbejdere og klinikkens patienter.
De fire udfaldsrum, når mennesker er i konflikt
Præsentation af tilgivelses- og forsoningsmodel som psykologisk redskab.
Autorisations-kvadranten – Et psykologisk hjælpeværktøj
Autorisationskvadranten er et psykologisk hjælpeværktøj, som alle i organisationen kan bruge til at styrke deres kommunikation.
5 råd: Sådan bremser du uenighed i at udvikle sig til en konflikt
Her får du fem råd, som forebygger konflikter og øger chancerne for, at I får noget konstruktivt ud af jeres uenigheder.
Skab rammerne for det gode samarbejde
Ledelsen kan sætte medarbejderne fri til at udfolde sig, få samarbejdet til at gro og nå organisationens mål. Men det kræver, at de skaber gode rammer for det.
Sådan reviderer I jeres organisationsdesign – 5 gode råd
Jeres organisations design skal passe til dens opgaver og markedssituation. Læs vores gode råd til, hvordan I sikrer, at designet følger med udviklingen.
Generationsskifte i familievirksomheden – 7 gode råd
Generationsskifte i familiefirmaer rummer mange psykologiske udfordringer og dilemmaer. Læs syv gode råd til, hvordan I håndterer processen.
Klumme: Kære leder, du er eksponeret
At være eksponeret er et vilkår som leder, og en rolle, du bliver nødt til at tage på dig – men rollen kan trænes.
Klumme: Kære leder, du står alene
Som leder kan du ikke dele alting med kollegerne som tidligere, og du står med ansvaret. Du står alene. Læs mere i klummen her.
Klumme: Kære leder, du arbejder med mennesker
Som leder er din vigtigste opgave at få dine medarbejdere til at lykkes med deres opgaver og med virksomhedens mål.
Klumme: Kære leder, du har magt
Som leder er du underlagt en række vilkår. Et af dem er, at du har magt. Læs mere i Søren Braskovs klumme.
4 tegn på jeres kultur på arbejdspladsen er for familiær
Kulturen på arbejdspladsen skal helst adskille sig fra kulturen i familien. Læs om fire guidelines, der sætter jeres arbejdskultur under lup.
Som leder arbejder du med mennesker – grib det professionelt an
At arbejde med mennesker er et vilkår ved lederjobbet. Det vil gavne både dig selv og dine medarbejdere, hvis du også griber den del af jobbet professionelt an.
DUP – trivsel og samarbejde i almen praksis
DUP – Trivsel og Samarbejde er et værktøj til at afdække og udvikle trivsel og samarbejde i almen lægepraksis.
Eksponeret og i modvind – bevar den professionelle kommunikation
Som leder bliver du eksponeret og udfordret. Hvis du formår at bevare den professionelle kommunikation, kan du fastholde og måske ligefrem styrke din position.
Bevar din motivation i svære tider
Covid-19 har bragt mange lederes arbejdsliv i en uvant situation, som de ikke kan analysere eller handle sig ud af. Det er brug for at kunne vente, lytte, give tid og observere.
Som leder er du alene – og ikke nødvendigvis ensom
At stå alene er et vilkår i lederjobbet. Ensomheden er en følelse, der griber én. Og det kan du forebygge.
Klumme: Kære ejerleder, brug din juleferie godt
Brug din juleferie til at restituere og få nyt perspektiv på din virksomhed. Til gavn for både dig selv og dine nære.
Stå ved din magt som leder, og få større gennemslagskraft
Magt er et vilkår i ledelse. Erkend den og stå ved den – det øger din gennemslagskraft og mulighed for at udrette noget.
Mangler erhvervspsykologen i din bestyrelse?
En erhvervspsykolog i bestyrelsen kan skabe stor værdi, når virksomheden øjner et generationsskifte.
Tag erfaringer fra virtuelle møder med tilbage på arbejdspladsen
Covid-19 tidens virtuelle møder har for mange været meget effektive. Tag de positive erfaringer med tilbage til arbejdspladsen.
Skal chefen med til mediation mellem medarbejdere?
En leder kan godt deltage i en mediation mellem medarbejdere, varetaget af en ekstern mediator. Hvis mediationenes principper overholdes, giver det gode betingelser for at finde en holdbar løsning.
Kom godt tilbage til arbejdspladsen
Hvordan håndterer I hverdagen med corona på arbejdspladsen? Vores bud er at holde CoronaDialogMøder, der både giver plads til og afgrænser snakken om corona.
Skab professionelt samarbejde i partnerstyrede virksomheder
Det kræver en systematisk indsats at opbygge en velfungerende organisation og et professionelt samarbejde i partnerstyrede virksomheder. Men på langt sigt sparer det både tid og kræfter.
Coronaledelse: Udnyt 8 lederkompetencer, du allerede har
Coronakrisen har givet nye og uvante udfordringer for mange ledere. Men mange af de kompetencer, du har brug for, besidder du formentlig allerede. Læs om, hvordan du bringer dem i spil.
Sådan leder man bedst sundhedsvæsenet i en coronatid
Lederne skal agere mere autoritativt, som for nogle ledere kan føles uvant og udansk. Men naturligvis med forståelse for det pres, medarbejderne er ramt af.
Ved dine medarbejdere, hvordan du træffer beslutninger?
Klarhed over og åbenhed om hvordan du beslutter dig, kan afhjælpe mange misforståelser. Bliv klogere på 4 forskellige veje til at træffe beslutninger.
Sådan styrker man samarbejdskraft i organisationer
Et godt organisationsdesign er udgangspunktet – men ikke nok. Intentionerne i designet skal også folde sig ud i samarbejder. Læs her, hvordan Palle Grzona arbejder med at sikre det.
Styrk organisationens strategiske beslutninger gennem organisationsdesignet
En organisations opbygning skal understøtte dens strategi. Læs vores artikel om, hvordan I griber arbejdet an.
Ansætte nyt personale, hvordan?
At få ansat de rette medarbejdere, kræver en professionel tilgang til rekruttering.Få Søren Braskovs input til, hvordan man griber processen an.
Når kommunikation fremmer samarbejdet
God kommunikation gør mig selv tydelig i verden og anerkender samtidig andres plads. Det fremmer samarbejdet. Og det kan trænes.
Generationsskifte i din virksomhed – økonomi eller psykologi?
Generationsskifte i en familieejet virksomhed sætter familieskabet på prøve. En god dialog kan øge chancerne for at finde en løsning, som alle parter kan acceptere.
Tal med din stressede medarbejder – selvom det er svært
Stress hos en medarbejder belaster både medarbejderen selv og hele afdelingen. Som leder har du ansvaret for trivsel begge steder, og derfor er du nødt til at tage det op, selvom det er svært.
Tre trin til dit personlige ledelsesgrundlag
Har du fået meldt dit personlige ledelsesgrundlag ud – eller er processen druknet i den daglige drift? Her får du tre enkle trin, der kan hjælpe dig på vej.
Kom godt igennem generationsskiftet
Virksomheden skal overdrages til næste generation – men hvordan finder man en løsning, som er god for både virksomhed og familie?
Gør organisationen klar til fremtidens opgaver
Jeres organisations struktur og arbejdsgange er afgørende for, hvordan I arbejder. Forhold jer derfor jævnligt til, om alt fungerer hensigtsmæssigt i forhold til fremtidens opgaver.
Kærester på jobbet – en svær affære
To forelskede kollegaer kan give problemer og bøvl på jobbet. Vælger du, som leder, at beholde begge medarbejdere, er det vigtigt at sætte forholdet på dagsordenen.
To værktøjer til at strukturere tid og opgaver
Det kan godt betale sig at bruge tid på at planlægge og prioritere sine arbejdsopgaver. Det giver overblik og ro, og så arbejder hjernen bedre.
Hjælp – jeg har overtaget min fars firma, men han bestemmer stadig det hele
Generationsskifte i en virksomhed er en svær ting. Især hvis man selv har bygget firmaet op. Det kræver en god proces at sikre firmaets fremtid og samtidig bevare gode relationer i familien.
Jeg har solgt min virksomhed – men hvad nu med mig?
For ejerlederen er virksomheden ofte hans eller hendes liv og passion. Derfor kræver det grundig forberedelse, nar virksomheden skal overdrages til andre. For hvad stiller ejerlederen nu op med sig selv?
Nogle gange er konfrontation bedre end mediation
Hvis en enkelt medarbejder volder problemer i samarbejdet, hjælper mediation ikke. Så er man nødt til at konfrontere og korrigere personen direkte.
Skab en strategi, der kobler mål og handling
Læs vores bud på, hvordan I udvikler en strategi, der skaber sammenhæng mellem det, I vil nå med virksomheden, og det, I gør for at nå det.
Det vi siger, er det vi gør
Forståelse, engagement og handling er tre trin, der hjælper dig som leder med at navigere i medarbejdernes reaktioner på nye strategiske initiativer og dermed styre både mennesker og processer i mål.
Organisatorisk fleksibilitet giver flere veje til målet
En organisation når bedst sine mål, hvis den kan tilpasse og omstille sig. Vi sætter fokus på seks processer, du som leder kan bruge til at øge organisationens fleksibilitet.
Kend konfliktens væsen, før du løser den
Konflikter skyldes enten problemer med systemet, samarbejdet eller en enkelt person. Effektiv konfliktløsning kræver, at man finder kilden til problemet, og her har lederen et ansvar.
7 råd om trivsel i travlhed
Mange arbejdspladser oplever at skulle præstere mere på kortere tid, og det går let ud over arbejdsglæden. Men som leder kan du gøre meget for at fremme trivsel trods travlheden. Artiklen udpeger syv områder, hvor du kan sætte ind.
Dialog sikrer, at planer bliver til virkelighed
Nye opgaver, projekter eller tiltag løber let ud i sandet. Det er nødvendigt at sikre, at betingelserne er til stede, for at det nye kan blive en succes. Læs om, hvordan man kan bruge Implementeringsdialogen til det.
Sådan motiverer du din medarbejder til nye opgaver
Nye tiltag risikerer at løbe ud i sandet, hvis dine medarbejdere ikke kan se meningen med det nye. Gennem struktureret dialog kan du motivere medarbejderen og skabe de bedste betingelser for forandringen.
Giv feedback, som hjernen kan tage imod
Feedback kan berige den enkelte og styrke samarbejdet. Feedback er en kommunikationsform og dermed et værktøj, som kan bruges til at påvirke andres adfærd i en bestemt retning.
Mundtlig kommunikation og konflikthåndtering
Dette hæfte er udarbejdet til brug for undervisning i emnet/faget ”Mundtlig kommunikation og konflikthåndtering”. Hæftet kan anvendes på forskellige uddannelser, hvor der i undervisningen arbejdes med kommunikation og konflikthåndtering.
Looking for a Symphony
A Sort of Essay with a Perspective on Activity Theories and the Ontology of Psychology: Learning from Danish and Russian Experiences by Jens Mammen & Irina Mironenko.
Kvinden har vundet, og det er din skyld, mand
Kvinderne bestemmer det hele i parforholdet og hjemmet, fordi de tager ansvaret. Danske mænd er frustrerede over, at kvinderne vil bestemme. Og ikke lader os mænd være mænd på egne præmisser.
Team, samarbejde og konflikthåndtering
Teambuilding, samarbejde og effektivitet i grupper er et område, der igennem en del år har været – og fortsat er – stor opmærksomhed omkring. Interessen skyldes blandt andet, at moderne mennesker er nødt til at kunne arbejde sammen med andre for at nå fælles mål.
Den partnerstyrede virksomhed
Det at drive partnerstyret virksomhed skal mere være i medgang end modgang. Succesen skabes ikke med held alene, men hjælpes på vej af omtanke og gode redskaber.
Det nødvendige samarbejde
Om det værdifulde samarbejde og “How to do.”
Mindful i Jakarta
At få perspektiv på den danske virkelighed kan være et meningsfuldt udbytte af at deltage i en psykologkonference på den anden side af jordkloden. Her var det ikke nemt at være mindful.
Min arbejdsplads i det offentlige
Dette kapitel har fokus på den kommunikation, den professionelle har med borgere, brugere, samarbejdspartnere eller andre.
Mindfulness og Acceptbaseret Ledelse
Tilstedeværelse, nærhed, rettidig omhu, synlighed og fleksibilitet anses for vigtige lederdyder. Mange har rigtig meget at lære inden for disse områder.
PUS – Partner Udviklings samtaler
PUS-samtalen giver, som MUS-samtalen, mulighed for at samarbejdet imellem kollegaerne evalueres og de fremadrettede linjer diskuteres. Inden en mere detaljeret gennemgang af PUS-samtalen, vil vi kort introducere faktorer omkring det psykiske arbejdsmiljø og dets betydning.
Mediation under opbrud
En stor amerikansk kongres i efteråret 2010 indikerer bevægelse inden for mediation og konfliktløsning. Endnu er det i for ringe grad en psykologisk disciplin, lyder en øjenvidneberetning.
Det må du undskylde
Om de mange aspekter på ”undskyldningens psykologi” og dens betydning for konfliktmægling.
Partner-udviklings-samtaler (PUS)
PUS afdækker vigtige grundlæggende samarbejds- og forretningsområder – hvor er i enige, hvor er I uenige, og hvor skal I arbejde med at skabe konsensus.
Partnervalg i lægepraksis – kærlighed eller fornuft?
Ved indgåelse af partnerskab er det vigtigt, at være ærlige overfor sig selv og hinanden. DUP undersøger parternes holdninger til vigtige områder.
On Guilt, Reconciliation And Forgiveness
It is a major challenge to any mediator to be confronted with a firm violation of a common agreement or a common understanding. In this article we are explore two sets of circumstances.
Skilsmisse eller dødsfald – hvad er værst?
’Værre end døden’, hedder det med et udtryk, vi normalt ikke tager bogstaveligt. En psykolog er gået anderledes direkte til sammenligningen mellem tab af ægtefælle ved død og skilsmisse.
Om skyld og forsoning
Denne artikel beskæftiger sig med to forhold i mediation: dilemmaer og brud på aftaler.
Når samarbejdet i praksis skranter
Hånden på hjertet: hvis du er medlem af en flerlægepraksis, oplever du forhåbentlig en hel del glæder, men der er jo også problemer, og de kan blive så store, at de kommer i overtal. Que faire?
Hvad er det vi leder efter?
Erfarne som unge ledere oplever, at der stilles store krav til deres evne til at indgå i samspil og skabe spændende, afvekslende og udviklende rammer .
Om ledelse og mediation – psykologiske og etiske refleksioner
Kan lederen optræde som neutral tredje part i en konflikt på arbejdspladsen? Er det lederen eller medarbejderne, der har konflikten? Kan man stadig være en god leder med en mediator som konfliktløser i virksomheden? Hvad hvis det er lederen, det er galt med?